torsdag 8 januari 2015

Nyanpassning

Idag hade jag sista samtalet med Syster M2 för den här gången. Jag fick själv önska hur jag vill ha det framöver, och känner tydligt att jag inte behöver prata mer för tillfället, just för att det varit så effektivt. Hon ska fortfarande vara min kontaktperson, och vi ska ses var 3:e månad för att stämma av, däremellan kan jag ringa om det är något.

Det är intressant, jag har tidigare gått hos en psykolog i åratal, och varje-varannan vecka hos några olika sjuksköterskor lite senare. De var väl snälla allihop, men det var nog mest en fråga om att hålla mig under armarna, jag kände sällan att något riktigt löste sig. Med Syster M2 har jag känt mig hundraprocentigt lyssnad på och förstådd, jag har kunnat sortera mina tankar och känslor på ett annat sätt, det är många kilo stenar som har lyfts bort. Så just nu känner jag inte att jag måste ha någon ständig stödkontakt som förr om åren. Visst, Syster M2 är jättetrevlig så jag kunde gå dit bara för att umgås, men det är inte riktigt så jag vill ha det. Om vi ska träffas ska det vara för att det finns något äkta problem att hugga tänderna i.

Psyk blir jag förstås inte av med, behöver medicinera och det verkar vara lite justeringar hit och dit titt som tätt.

Men summeringen av 2014 är att det var det första året sedan 1999 som jag inte var inlagd en enda gång. Dessutom, vilket är ännu större för mig, var 2014 det första året sedan ???? som jag inte hade några självmordstankar. Uppenbarligen är saker på rätt väg.

5 kommentarer:

  1. Verkligen på rätt väg. Så skönt att läsa.

    Många kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det känns som rätt väg på riktigt.

      Kram!

      Radera
  2. Vad fint det låter. Om syster M2: jag tror att det är första gången jag är på riktigt avundsjuk på någon ;)
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle gärna klona henne och ge till dig. <3

      Kram!

      Radera
  3. Den sjuksyster som jag fick träffa lyckades alltid förvränga allting som jag berättade för henne, och psykologen som utredde mig kom fram till att jag hade nedsatt språkförmåga eftersom jag hade inte lika stor ordförråd som svenskar... =)

    Måste kännas bra med så stora framsteg, hoppas att ni snart kommer fram till den bästa medicin-kombination.

    SvaraRadera