torsdag 31 juli 2014

Litteraturkritiksvånda

Det är så här: Person A som jag inte direkt känner men råkade befinna mig på samma plats som för tusen år sedan, men som känner Person B som jag känner lite mer, sitter och plitar på en bok. Person B ska läsa igenom manuskriptet, och tydligen hade hon frågat Person A om jag också fick läsa och ge synpunkter, vilket jag utan att tänka mig för gick med på.

Varför tänker man sig inte för?

Har läst en bra bit av boken idag och den är faktiskt ganska kass. En thriller ska per definition vara spännande, men den här är knastertorr. Mest ett staplande av personer och händelser. Karaktärerna är väldigt tunna, jag känner inte att jag bryr mig alls om hur det går för någon av dem. Jag vet att Person A tycker det är häftigt med detektivarbete och kriminalitet, men jag har sett för många Beck-filmer nu för att tycka att det är särskilt pulshöjande med beteckningar på olika vapen.

En riktig sågning alltså.

Nu vet jag inte hur jag ska formulera mina synpunkter. Tänker inte ljuga om att jag inte gillar boken, men Person A har ett stort ego och jag har ingen lust att bjuda in till att han ska snacka skit om mig inför Person B.

Nåja, jag hittar på något, det ska inte göras ikväll. Jag ska gå och lägga mig istället, och imorgon kommer äldste sonen och hans fru, de blivande föräldrarna, hit. :) De ska stanna över helgen, bara för att umgås. Så mysigt! ♥

6 kommentarer:

  1. Wow vilket vågat uppdrag att ta på sig! VEM kan skriva en bra deckare liksom..... iofs har vi många bra deckarförfattare i Sverige men...... ALLA kan knappast vara det. Rough task oh my! Kan du inte säga lite svepande att denb är torr och aningen oengagerande eller något......du behöver ju inte ta i från tårötterna om du inte vill komma i otalda händer på personen - men för att ändå vara juste och ge ärlig kritik - torrt behöver ju inte alltid vara negativt - en del har ju tämligen torr humor och torrt förhållningssätt till livet....... Ja vad vet jag....... jag känner bara att jag aldrig hade vågat ge mig in i detta uppdrag in the first place....... kanske mycket iofs för att jag knappt läser över huvud taget. Men i alla fall...... svår task att ta sig an!!!!!! Lycka till!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl ungefär så jag har tänkt... att den är lite för detaljerad för min smak, men deckare är inte min favoritgenre...

      Nej, inte hade jag givit mig in på det heller om jag tänkt efter i tjugo sekunder innan jag svarade - men nu är det som det är. Jag läser sällan, jag med, så det kommer säkert ta några dagar att ta sig igenom detta,

      Kram!

      Radera
  2. Hua! Ja jag säger också lycka till. Min mans syster skriver en del och jag har genom åren fått rätta hennes texter. Det är lite samma sak där att en del verkligen inte är bra och frutkansvärt dålig svenska. Jag har hängett mig åt den dåliga svenskan. Övrigt har jag lämnat åt ödet. Det är ju inte jag som ska ägna mig åt att sälja boken. Så jag håller med ovanstående; säg lite svepande. Såga inte hela boken. Kanske du kan säga att det inte riktigt var din smak, att du tycker mer om böcker där det är lite mera inlevelse med personerna osv.
    Som författare är man väldigt känslig tycker jag. Jag har skrivit en del själv och det beror väldigt mycket på vem som läser och vad den tycker, hur jag tar till mig det hela.
    Kramar från Marielle!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är ingen vits att totalsåga, särskilt när jag anar att författaren inte skulle fatta riktigt vad jag menar, så det får bli något diplomatiskt.

      Kram!

      Radera
  3. Hoppas eran helg varit mysig! Alltid trevligt att få umgås med de sina :-)
    Ojdå vilket uppdrag du har snubblat över, inte lätt det där. Men om de nu vill ha hjälp så måste du ju vara ärlig eller också så kan du ju göra det enkelt för dig och säga att du ångrat dig om att ge feedback. Men en thriller är ju som att äta två veckor för gamla bullar.

    Önskar dig en bra dag!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt underbar helg! :D

      Haha, om en normal thriller är som två veckor för gamla bullar så är den här förra årets skorpor ;) Nej, jag tänker inte ljuga, men försöka uttrycka mig diplomatiskt.

      Ha det bra, så här i fortsättningen av sommaren!
      Kram!

      Radera